Premier League 2021-22 anmeldelse: sesongens spillere | Premier League

Mohamed Salah (Liverpool)

Da Salah scoret sitt første mål for sesongen utover den utstrakte armen til Norwich-målvakten Tim Krul, ble Salah den første spilleren som scoret i åpningskampen på fem på rad. Premier League kampanjer. På det tidspunktet kunne han ikke ha hatt noen anelse om at Liverpool på den siste dagen av kampanjen allerede ville ha vunnet to nasjonale cuper, booket plass i Champions League-finalen og fortsatt være i kamp om tittelen.

Nylig kåret til sesongens spiller i Football Writers’ Association for andre gang, egypteren har igjen vært sentral i lagets suksesser og feiret sitt 100. mål for Liverpool i september, og oppnådde sitt århundre på færre toppkamper enn noen spiller i klubbens historie. Det var bare enda en av mange personlige målscorende milepæler egypteren ville spille inn i en sesong som ble avsluttet med at han delte gullstøvelen. Salahs konsistens er desto mer imponerende gitt at fremtiden hans i Liverpool fortsatt er usikker, og det har han ennå ikke godtatt å forlenge en kontrakt som utløper ved slutten av neste sesong. Han har sagt at han ønsker å bli i klubben og fansen vil håpe at hierarkiet godtar hans økonomiske krav.

“,”caption”:”The Fiver: sign up and get our daily football email.”,”isTracking”:false,”isMainMedia”:false,”source”:”The Guardian”,”sourceDomain”:”theguardian.com”}”>

The Fiver: Registrer deg og få vår daglige fotball-e-post.

Bernardo Silva (Manchester City)

En av et hvilket som helst tall av Manchester City-spillere som kunne vært inkludert på denne shortlisten, var Silva opprørt for et trekk i fjor sommer, og sa at han ønsket å være nærmere familien sin etter isolasjonen av lockdown. Selv om City nesten helt sikkert ville ha taklet det, må de være glade for at det ikke var noen akseptable bud. Silva har hatt en fenomenal sesong, og scoret i ligaseire mot syv forskjellige sider, samtidig som han har gitt fire assist og skapt dobbelt så mange “store sjanser” som ble ubenyttet.

Silva er i stand til å spille på begge sider eller på midten, og er en fantastisk dribler og pasningsspiller med et godt øye for mål. Han skrev klubbens historie ved å vinne tre påfølgende City-priser for månedens spiller i september, oktober og november. Denne formen var gummistemplet med en man-of-the-match-prestasjon begrenset med to mål mot Watford den første uken i desember. I en ligakampanje der City hadde liten eller ingen margin for feil, scoret Silva også viktige, matchvinnende mål mot Leicester og Aston Villa, men har igjen antydet at han ville være åpen for en retur til hjemlandet Portugal før kontrakten hans utløper i 2025 Han har gjort seg selv få tjenester ved å øke den allerede store prislappen som skremte potensielle friere i fjor sommer.

Son Heung-min (Tottenham)

Scoren på 23 mål, hvorav ingen kom fra straffemerket, skar Son en fortvilet om enn litt morsom figur da han surmulet på benken etter å ha blitt tatt av med 18 minutter igjen. Tottenhams nylige rømming av Arsenal så han kunne hvile. Sons storhet strekker seg tydeligvis ikke til å gi denne sesongens gullstøvel til Liverpools Mohamed Salah. To mål på den siste dagen av sesongen betydde at han delte prisen med egypteren, og hans prestasjoner for Spurs denne sesongen ga ham en nominasjon av sesongens spiller.

Ikke bare en målscorer, men en målscorer med viktige mål, bare to av Sons streik denne sesongen har kommet i Tottenham-tap, mot Arsenal og Southampton, mens han også har bidratt med syv assists. Sør-koreaneren har trivdes under ledelse av Antonio Conte, etter å ha scoret bare ett mål for hver av de fire månedene Nuno Espírito Santo hadde ansvaret. Han kommer til å tenke på målscoringshøydene han kunne ha nådd hvis Conte ble utnevnt i løpet av sommeren.

Jarrod Bowen (West Ham)

£21 millioner West Ham betalte Hull for Bowen i januar 2020 ser mer ut som et røverkjøp med hver opptreden 25-åringen gjør for David Moyes’ side. I løpet av en sesong der det tidligere utskjelte London Stadium endelig har kommet til å ligne en skikkelig fotballbane, har Bowen gjort mer enn de fleste for å få fansen ut av stolene. Når det gjelder bare statistikk, har han chippet inn med 12 toppmål (som matcher hans xG) og 10 assists, mens hans utrettelige løping og evne til å kutte innsiden fra høyre og finne halvplasser har bedt om å ringe England- opp og utløste rykter om et potensielt sommerskifte til Liverpool, som ikke signerer for mange duds.

Nesten alltid til stede i et lag som har spilt 55 kamper i alle konkurranser denne sesongen, er Bowen ydmyk, hardtarbeidende, absurd i form, sjelden skadet eller suspendert og kan skryte av en sakkarin søt venstrefot. Han har vært med på å ta West Ham fra nedrykkskampen de kjempet og vant i sin første halvsesong i klubben til back-to-back-kvalifikasjoner for Europa.

Jarrod Bowen scorer West Hams andre mål mot Manchester City på London Stadium.
Jarrod Bowen scorer West Hams andre mål mot Manchester City på London Stadium. Foto: Holly Allison/TPI/Rex/Shutterstock

Marc Cucurella (Brighton)

Mens mannen som ble kåret til Brightons sesongspiller kanskje ikke er en åpenbar kandidat til denne kortlisten, har Cucurella vært en svært iøynefallende Premier League-tilstedeværelse denne sesongen og ikke bare på grunn av hans varemerke, store hår. Signert fra Getafe i løpet av sommeren for 15,4 millioner pund, ser den 23 år gamle venstrebacken ut som født i den engelske toppklassen, til tross for at han måtte vente til denne måneden for å score sitt første mål for Brighton, et angrep mot Manchester United som flyttet ham til tårer.

Sterk i forsvar og ingen fremmed for plyndring løper opp banen, Cucurella er også en utmerket krysser og har tilsynelatende fanget oppmerksomheten til Pep Guardiola, i markedet for en venstrebeint venstreback. Brighton-fans ville være lei seg for å miste en spiller som har blitt en fast favoritt etter bare én sesong, men et ryktespris på over 30 millioner pund vil i det minste gjøre det mulig for klubben deres å sprute ut forsterkninger.